top of page
monolates logo coloful_edited.png
  • Writer's pictureאיתי רויטנברג

כל מה שרציתם לדעת על פילאטיס קלאסי


אז מה זה לעזאזל פילאטיס קלאסי?

ובכן, זה בערך כמו לשאול מה ההבדל בין מוזיקת פופ ישראלית, לאמריקאית, לרוק, לקאנטרי, לסול, לג'אז, לבלוז, למזרחית, לים תיכונית, לספרדית, לערבית ולקלאסית.

כולן נחשבות למוזיקה, על זה אפשר להסכים.

אבל היי, הלו, אל תשמיעו לי ביונסה ותגידו שזאת נינה סימון, או אלה פיצ'ג'רלד. אל תשמיעו לי קווין ותגידו לי שזה שופן, או ביטלס, אל תשמיעו לי שרית חדד ותגידו לי שזאת אום כולתום או פיירוז.

אוהב את כולם.ן, אבל גם אוהב לדעת מה קלאסי ומה מודרני.

מורה לפילאטיס מדייק את התנועה של המתאמנת
פילאטיס קלאסי - האמנם?

כמו שביוגה התפתחו להם זרמים רבים, כגון: אשטנגה, וינאסה, איינגר, ויג'ננה, מייסור, פאוור ויניאסה, יוגלאטיס וכו', כך גם בעולם הפילאטיס נוצרו הסתעפויות רבות. ראשית, דעו שהנכון/לא נכון הוא תמיד יחסי ותמיד סובייקטיבי. כלומר, האימון שעושה לך טוב הוא טוב לך ועל זה אין ויכוח. לגבי ההבדל בין מה שמוכר ונח לך לבין מה שנכון לך, בין מה שנלמד לרוב, לבין כוונת המשורר והאם זה פילאטיס קלאסי... בואו נגיד שזה כבר דיון אחר.


אמנות השליטה


בראשית ברא הג'וזף (יוזף) את ה... ובכן לא את הפילאטיס. האמת, ג'וזף מעולם לא קרא לשיטה שלו פילאטיס. במשך כל ימי חייו, גם בגיל 82, הוא התייחס לשיטה שפיתח אך ורק בשם אחד והוא קונטרולוג'י Contrology.


קרי אמנות השליטה, או שמא אולי מדע השליטה. תנו לעצמכם.ן להתבלבל רגע בגבול או בשילוב הזה שבין מדע לאמנות. וזאת בעצם ההגדרה הכללית של השיטה הקלאסית. שיטה שמיסודה ומראשית דרכה התחילה כשיקומית. לכן כבר שנים שאני נמנע מלהגיד לתלמידים.ות בסטודיו שמה שאנחנו מתרגלים זה פילאטיס.

אפילו פילאטיס קלאסי אני ממעט להגיד. אני מלמד קונטרולוג'י. זה מה שאני מתאמן בו, זה מה שאני מאמין בו ולכן זה מה שאני מאמן דרכו. זה מה שמתרגלים אצלי בסטודיו.


מורה לפילאטיס עם תלמידים בסטודיו בוטיק
פילאטיס קלאסי - שיטה שיקומית שמקורה בשם קונטרולוג'י


תעשיית הפילאטיס

כשג'וזף מת, נולדה תעשייה - שהיא הפילאטיס כפי שנלמד היום לרוב. אט אט המכשירים התחילו להתרחק מהמקור. המידות והפרופורציות השתנו. לא רק המכשירים, גם התרגילים; מורות.ים התחילו לשנות תרגילים, להחסיר תרגילים ואף, לצערי, בעיקר להמציא תרגילים.

הקשר בין רוב התרגילים שנחשפים אליהם ברשתות החברתיות ובאינסטרגם בפרט לבין הרפרטואר הקלאסי הוא אפילו לא מקרי בהחלט, אלא הוא שרירותי וגחמתי להחריד ומלבד להעיד על חוסר התמצאות והבנה בסיסית של השיטה, הם בעיקר מראים שימוש בציוד בצורה שגויה, לא בטיחותית, המועדת לפורענות ומסכנת באופן אירוני את התלמידות.ים במקום להגן ולשקם.

מה שעוד השתנה, זה אופן הלימוד; כבר לא היה יותר את הסטודיו הקטן והבוטיקי של ג'וזף ואת המורות.ים ג'וזף, קלרה, מרי ורומנה, מה שגרם לתעשיית השיעורים הקבוצתיים ההמונים להתפתח בעולם וגם בארץ.

בברזיל למשל זה ממש קיצוני מבחינת כמות אנשים בשיעור, אם כי סחתיין לפחות על הפצת הבשורה, גם אם חוטאת למקור, בעיני. אבל גם בארץ ברוב הסטודיואים יש בהם 6, 8, 10 ואף 12 מתאמנות.ים בשיעור.

למה ? כי הכי זול לבעלים, זה לשלב מלא רפורמרים (מיטות) או רפורמרים משולב טאוורים בחדר קטן, בלי להתאמץ כלל להביא את שלל המכשירים שיש בשיטה ויש מעל 10. גדולים וקטנים כאחד.



פילאטיס מכשירים ופילאטיס מזרן - האמנם?

וכמובן כגולת הכותרת – אם כל החרטטת: החלוקה הבלתי נסלחת, אך גאונית שיווקית, בין פילאטיס מזרן למכשירים, בין פילאטיס לנשים לגברים, בין פילאטיס להריון ללא הריון, בין פילאטיס שיקומי לרגיל, בין פילאטיס לגיל כזה לאחר.

מורה לפילאטיס נוגע בכפות הרגליים של התלמידה כדי לכוונה
המזרן הוא חלק מהשיטה

אחזור על דברים שאמרתי בעבר בעיתון "הארץ": המזרן הוא פשוט

אחד המכשירים בשיטה. זאת לא שיטה שונה, לא עקרונות שונים, לא תרגילים שונים. אותה שיטה, שג'וזף פיתח ככלי שיקומי לחיילים פצועים לאחר מלחה"ע הראשונה ולכן היא בעצם שיקומית מיסודה. שיטה שאגב, גבר בכלל פיתח לשיקום גברים בכלל ובאופן אירוני נתפסת לרוב כספורט "נשי".

שיטה מדהימה ועשירה ומגוונת שמי שבקיא.ה בנבכיה, יודע.ת כי כל היופי והחכמה שלה, זה שהיא מקבלת כל גוף, בכל גיל, בכל גודל ובכל מגדר. לכן, אם נחזור למוזיקה רגע: רוב הפילאטיס שמסתובב כאן זה לא קונטרולוג'י. זה קאבר ערוך ומסומפל שעושים לו ליפסינק עם פלייבק מלא של זה, כמו עוד סימון של ריקוד בטיקטוק. אולי יש לזה מליון צפיות, אבל זאת עדיין לא השיטה הקלאסית.


פותח קורס מורות.ים לפילאטיס קלאסי בסטודיו שלי - מונולאטיס, הַבַּיִת לְפִילָאטִיס קְלָאסִי



48 views0 comments

Comments


bottom of page